נערך לאחרונה
אם עולות לכם שאלות כמו מה המצב הפיננסי של העסק שלכם?, האם הוא רווחי או בהפסדים? חשוב שתבינו כי דו“חות חשבונאיים מסוג רווח והפסד כביכול אמורים לספק את המצב הכלכלי של העסק, אבל לעתים זה ממש לא מספיק וגם יש לא מעט מקרים בהם הדו“חות הללו מעוותים את המצב האמיתי משום שיש כאן את כל הנושא של קיזוזי מס. לכן, בכל מה שקשור לבדיקת רווחיות לעסק, ממש לא כדאי להסתמך רק על הדו“חות האלה והנתונים שסובבים אותם.
בדיקת רווחיות לעסק לעומק
כאמור, זה לא מספיק לקחת את הנתונים רק מהדו“חות הכספיים. לפי הכלכלן אורי אלטר, נמצא כי עסקים רבים שבודקים את עצמם לעומק מגלים שהם בכלל נמצאים בקשיים ובהפסדים. גם אם ההכנסות גבוהות ואפילו גבוהות מאוד, זה לא מעיד על רווחיות. יש מקרים בהם בשנים מסוימות אנחנו מוכרים פחות אבל הרווח שלנו הרבה יותר גבוה, יש שנים בהן יש עליה בהוצאות וזה דברים שחייבים להילקח בחשבון. נתוני הרווחיות הם למעשה אוסף של מדדים שבאים לתת מענה לשאלה כמה כסף נשאר בסוף אצלנו בכיס, מכל שקל שהוצאנו מהכיס, זאת בשונה ממה שבעלי עסקים רבים חושבים כי התשובה לשאלה היא כמה כסף הכנסו לתוך העסק.
על בסיס אלו מדדים בודקים רווחיות?
בדיקת הרווחיות של כל עסק מתבצעת על בסיס שלושה מדדים מרכזיים. חשוב להבין כי ככל שהעסק גדול יותר ויש לו יותר נכסים, ככה יש לבצע בדיקות רווחיות נוספות. לפני שמתחילים בחישובים, חייב להוציא דו“ח רווח והפסקה, דו“ח הכנסות ודו“ח הוצאות מעודכנים. לאחר שיש לנו את כל הדו“חות, עלינו למדוד את הרווח הגולמי. הוא מייצג את ההכנסות ממכירות, בניכוי עלות מכר. יש הבדל כמובן בין רווח גולמי בעסקים שמייצרים מוצרים לבין עסקים המוכרים שירותים. רווח גולמי, בשונה ממה שרבים חושבים לא מתייחס לעלויות התפעוליות של העסק, תשלומי מס או הוצאות מימון. ככל שהרווח הגולמי גבוה יותר, זה מראה על יעילות גבוהה יותר ועל הכנסות ורווחים גבוהים יותר.
קריטריון נוסף שמאפשר למדוד רווחיות של עסק הוא שיעור רווח תפעולי. מטרתו למדוד את מודל התמחור העסקי והמדד למעשה מבוסס על התשואה שנשארת אחרי שמנכים את עלויות התפעול כמו שכר של עובדים, הוצאות שיווק, שכירויות, פחת ועוד. בנוסף, יש לבדוק את שיעור הרווח הנקי שזה בעצם כמה כסף נשאר לנו אחרי שמכרנו וביצענו ניכוי של כל ההוצאות. ניהול פיננסי נכון יביא את העסק שלנו לרמת רווחיות גדולה יותר.