נערך לאחרונה
העולם והעידן שבו כולנו חיים כיום הם כאלה שייכים להיי טק ולסטארטאפ. אנשים רוצים לקום בבוקר ולהיות אלה שיביאו בשורה, רעיון או מחשבה שעד היום אף אחד אחר לא חשב עליהם. ולא רק זה – יש רצון ושאיפה אמיתיים לעשות ולהביא שינוי, הקלה על מצב או סיטואציה והכי טוב – התמודדות טובה יותר עם נושא רפואי או בריאותי. אין אדם שלא עוברת לו מדי פעם המחשבה על המצאה של דבר חדש שיביא איתו בשורה אמיתית. אין ספק שדברים כאלה קורים לא מעט ובאינספור חברות הזנק (סטארטאפ) מועסקים אנשים מבריקים, בעלי ידע נרחב שזהו כל התפקיד שלהם – לחשוב על הרעיון הבא שיעשה את ההבדל בתחום זה או אחר. אנשים חולמים על האקזיט, על הכסף הגדול שיוכלו לקבל ממכירה של אותו רעיון גאוני שרק הם חשבו עליו.
למה אנשים לוטשים עיניים לאקזיט המיוחל?
ישנם לא מעט אנשי עסקים שחיפוש אחרי האקזיט הבא האו המומחיות שלהם, זה בעצם מה שהם עושים. סטארטאפיסטים רוצים ללכוד את תשומת ליבם של אלה על מנת לשכנע אותם שמדובר ברעיון מצוין והם מקווים לקבל מימון לשם החקירה והביצוע וכמובן כדי למכור לאחר מכן את הרעיון. תהליך דומה עשה גם אורי אלטר בחברה שלו, למשל. כאשר הרעיון והתהליך נמכרים לחברה שמאמינה בהם ורוצה לעשות בהם שימוש תחת החסות העסקית שלה – היא תהיה מוכנה לשלם על כך לא מעט כסף ובחזית הטכנולוגיה אפשר למנות רעיונות שהשווי הכלכלי שלהם חצה את רץ מיליארד הדולר.
סטארטאפ – למען הרעיון או למען הכסף?
אין ספק שיש כאן סתירה מהותית בין שני נושאים חשובים. האם המאמץ שיביא איתו את הרעיון המצוין מבוצע על מנת למצוא פתרון לבעיה או על מנת להגיע לאקזיט הנכסף שיעשיר את בעליו בסכום כסף גדול? יש את מי שמה שעומד לנגד עיניהם זה העזרה שהרעיון שלהם יכול להביא לעולם כולו והם לא מייחסים משמעות רבה לכסף ולעומתם יש את אלה שרוצים את האקזיט וזה מה שמהווה את המטרה שלהם. בשורה התחתונה אין זה משנה, שכן אם המכירה הגדולה תתרחש כשיש רעיון מהפכני בצידה – הרי שכל הצדדים יוצאים נשכרים ויהיה יותר מקהל יעד אחד שייהנה מההשפעות של ההמצאה ושל ההשלכות שלה. כנראה שכסף גדול ורעיונות מבריקים בסטארט אפ נועדו ללכת ביחד יד ביד. קיראו על חשיבותה של השכלה פיננסית למתחילים ומתקדמים.